شبکه‌های‌ ضداجتماعی، بمب استرس‌زا هستند
تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : جمعه 20 اسفند 1393
نویسنده : کیمیا فانی

به گزارش ناب نیوز ،امروزه  فضای مجازی بیشتر، تبدیل به حیاط خلوت شیطان شده است از این رو فعالیت کردن در فضای مجازی و پاک ماندن در آن، تقوای دو چندانی می‌خواهد زیرا سخت است با شیطان بنشینی و برخیزی اما هم‌رنگ او نشوی.

ورود شیطان ممنوع

بر اساس آیه ۵ سوره مبارکه آل‌عمران که خداوند متعال می‌فرماید «إِنَّ اللّهَ لاَ یَخْفَىَ عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء، در حقیقت هیچ چیز [نه] در زمین و نه درآسمان بر خدا پوشیده نمى‌ماند»، فضای مجازی هم  محضر خداست، پس باید بر روی نمایشگر رایانه و صفحه تلفن همراه خود، بچسبانیم «ورود شیطان ممنوع».

روح‌الله مؤمن‌نسب، پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، گفت: فضای‌ مجازی مانند فضای حقیقی، ساحت دیگری از زندگی بشر است و همان‌طور که افراد در فضای حقیقی در یک یا چند اجتماع حضور دارند، در فضای‌ مجازی نیز به سمت اجتماع کشیده می‌شوند، با این وجود افراد با حضور مفرط در فضای‌ مجازی از اجتماع دور می‌افتند و به‌سرعت به فردی منزوی و جمع گریز تبدیل می‌شوند.

وی افزود: اگر هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند را استرس‌زا بدانیم، بی‌تردید شبکه‌های‌ ضداجتماعی و رسانه‌های تعاملی را می‌توان به بمب استرس تشبیه کرد زیرا عوامل متعدد و متنوعی در فضای‌ مجازی و به خصوص شبکه‌های به‌ اصطلاح اجتماعی و درواقع ضداجتماعی وجود دارد که انسان‌ها را دچار استرس و عوارض روانی دیگر می‌کند.

افراد تازه بالغ شده؛ آسیب‌پذیرترین افراد در شبکه‌های ضداجتماعی

این پژوهشگر فضای مجازی ادامه داد: آسیب‌پذیرترین افراد در شبکه‌های ضداجتماعی، افرادی هستند که به سن بلوغ وارد شده‌اند و مورد توجه بیشتر هستند و از طرفی به توجه بیشتری هم نیاز دارند و از همین ناحیه نیز ممکن است در خطر ابتلا به آسیب‌های حاد روانی قرار گیرند.

وی با اشاره به آلودگی موجود در فضای مجازی، بیان کرد: بر اساس آمارهای بین‌المللی ۹۰ درصد کودکان و نوجوانان ۱۶-۸ ساله در جهان به‌ دور از چشم والدین، به سراغ پخش زنده فیلم‌های غیراخلاقی می‌روند و با دیدن تصاویر مستهجن در فضای‌ مجازی دچار استرس می‌شوند که مبادا اطرافیان و به‌خصوص والدین متوجه اشتباه آنان شوند.

مؤمن‌نسب عنوان کرد: محیط آلوده شبکه‌های ضداجتماعی، زمینه ارتباط جنسی آنلاین را فراهم می‌کند که این امر به‌جز گرفتاری در تنوع‌طلبی جنسی و احساسی و عارضه‌ای مانند خودارضایی منفعتی نخواهد داشت که این افراد باید مدام با استرس شدید حاصل از ترس لو رفتن روابط، زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۴ درصد کاربران اینترنت و شبکه‌های ضداجتماعی در ایران، یعنی ۳۳ میلیون و ۶۳۹ هزارو ۲۹۹ نفر عملاً با استرس زندگی ناشی از حواشی فضای‌مجازی آمریکایی زندگی می‌کنند، ابراز کرد: موارد استرس‌زا در میان زوج‌های جوان نیز فراوان مشاهده می‌شود که به‌مرورزمان باعث ایجاد اختلاف، شکاف و حتی طلاق و جدایی بین زوجین خواهد شد.

منبع: دانشگاه سلامت




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.